понеділок, 9 листопада 2020 р.

Мова створила суспільство


 Мовознавча інформація

Малознані факти про мову підготувала своїм читачам Шилівська сільська бібліотека до Дня української писемності та мови.

      Низку таких звичайних нам слів насправді вигадали письменники, зокрема слово «мрія» винайшов український письменник Михайло Старицький; слово “високочолий” уперше з’явилося в поемі Тараса Шевченка “Катерина”; слово “привид” в українську мову ввів Іван Франко.

    Чимало українських пісень, привласнили росіяни. Ось, наприклад, пісня "Ой, мороз, мороз" вважається російською народною, однак вона була популярна у Вінницькій області ще на початку 1990-х років. Ось її текст:

    Ой мороз, мороз,

   Ще й зима буде,

Прошу я тебе -

    Не зморозь мене!

 

 Прошу я тебе

       Не зморозь мене!

   Ой не так мене

 Як мого мужа

   Бо в мого мужа

Плоха одежа

       У світовій історії жодна мова не зазнала такого страшного нищення від сусідів-ворогів, як українська. "Всеми способами искоренять употребление названий «украина», «украинский», — зазначається в доповідній записці полтавського губернатора фон Багговута міністрові внутрішніх справ Російської імперії (1914 р), —  Разъяснить, что «украина» — означает окраину Польши и России и что никогда украинского народа не было".

      Незламним поборником української мови та "криголамом" була Олена Пчілка, яка всіляко обстоювала право розмовляти й друкуватися українською мовою. Щонайперше, у часи, коли у всіх школах навчання велося російською мовою, вона обрала для своїх шести дітей початкову освіту — домашню і виключно українською мовою. Хоча її чоловік розмовляв російською.

       Професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор філології Костянтин Тищенко, який знає 50 мов, переконаний, що мова створила суспільство.

     Розкрити велич і красу рідної мови допоможе сучасний словник гарної української мови "Мова -- не калька" (автори Береза Т., Зубрицька І., Зелений Ю .--Львів: Апріорі, 2016.--664 с.) та " Новий довідник: Української мова та література".--К.: ТОВ "КАЗКА", 2005.--864 с. 


             





Бібліотека володіє багатьма
словниками та іншими довідковими
 книгами, які допоможуть у вивченні
 рідно мови користувачам бібліотеки 
 різної вікової категорії

        

Немає коментарів:

Дописати коментар